Zdjęcia

31 października 2013 nastąpił finał projektu „Bliżej siebie. Historia i kultura dwóch narodów”, którym była wizyta 100 uczniów ze szkoły w Tel Avivie. Wizytę tę poprzedziły długie przygotowania, polegające nie tylko na organizacji spotkania, ale też na poznawaniu kultury żydowskiej i historii Żydów żyjących w przedwojennej Rabce. Odbywało się to na warsztatach, np. w Krakowie, gdzie po krakowskim Kazimierzu oprowadzał nas pan Adam Musiał, opowiadając także o zwyczajach i kulturze żydowskiej czy w Rabce, gdzie teren przedwojennej gminy żydowskiej pokazywał nam pan Narcyz Listkowski.


Kontakt z uczniami izraelskimi nasza młodzież nawiązała parę miesięcy przed wizytą, zakładając grupę na FB, gdzie zamieszali posty, zdjęcia swoich szkół, wymieniali się adresami mailowymi. W szkole młodzież podzieliła się na 10 dziesięcioosobowych grup; każda grupa wybrała sobie inny kolor i w przydzielonym kolorze wykonała dwadzieścia identyfikatorów – po jednym dla siebie i dla każdego Gościa. Identyfikatory były różnorodne, pomysł zależał od inwencji członków grupy.
Powitanie nastąpiło przed szkołą: nasi uczniowie witali młodzież izraelską, przypinając im identyfikatory. Witali się radośnie, jak dawni, stęsknieni za sobą znajomi. Wszyscy zebrali się na udekorowanej sali gimnastycznej, na której zebranych powitał Pan Dyrektor. Potem głos zabrała koordynatorka projektu ze strony izraelskiej – pani Oksana Spon, a następnie starosta nowotarski – Krzysztof Faber i przedstawicielka kuratorium. Po przemowach na scenie pojawiły się „Majeranki”, które zaprezentowały gościom muzykę i taniec góralski. Po nich zagrały na gitarach dwa Filipy (Groth i Kogut) i tu nastąpiła pierwsza zmiana w programie: jeden z uczniów izraelskich bardzo chciał też zagrać, więc Filip Kogut oddal mu swą gitarę i Filip Groth ze swoim izraelskim kolegą zagrali razem, po występie padając sobie w objęcia – wypełniona sala przyjęła to owacjami. Po nich wystąpiły jeszcze (też poza scenariuszem spotkania) dwie uczennice izraelskie.
Po występach na sali uczniowie podzieleni na grupy polsko-izraelskie rozeszli się na warsztaty do przygotowanych klas, w których czekał na nich poczęstunek i prezenty zafundowane przez Urząd Miasta Rabka-Zdrój i Starostwo Nowotarskie. Warsztaty polegały na zrobieniu kolażu ze zdjęć, które miał ze sobą każdy z uczniów. Zdjęcia obrazowały ich kraje. Podczas pracy następowała dalsza integracja; każda grupa pracowała inaczej: w niektórych tańczono (!), inne pracowały cichutko.
W budynku Anna oglądano dwie prezentacje: polską, o historii Willi Tereska, opartą na materiałach pana Grzegorza Moskała, prezentował uczeń klasy I c Piotr Kolecki, drugą o Izraelu przedstawiała uczennica szkoły w Tel Avivie. Można było też zwiedzać wystawę oddziału krakowskiego IPN o getcie krakowskim.
Po warsztatach uczniowie zebrali się na sali, by zaprezentować wyniki swojej pracy. Majeranki zaczęły uczyć zebranych polskich tańców, co szybko przerodziło się we wspólny improwizowany taniec. Sala szalała, wszyscy bawili się znakomicie.
Potem poszliśmy na cmentarz żydowski, na którym odbyła się ceremonia pamięci. Cmentarz został wcześniej wysprzątany przez uczniów szkoły.

Niezwykłe było to, że po tak krótkim spotkaniu uczniowie nie mogli się rozstać: żegnali się jak starzy znajomi.
Celem projektu jest zniesienie wzajemnych uprzedzeń, poznanie się, uświadomienie sobie, że młodzież polska i izraelska jest taka sama. I to na pewno się udało.

MAŁOPOLSKA CHMURA EDUKACYJNA

w budowie

w budowie

w budowie