W dniu 02.10.2013 roku uczniowie klasy II „a” i II „b” uczestniczyli w wycieczce szkolnej do Krakowa. Uczniom towarzyszyły w charakterze opiekunów: mgr Jolanta Ciężadlik i mgr Jolanta Wronka.

Celem naszej wycieczki było zapoznanie się z kulturą żydowską. O 10.30 rozpoczęła nam się lekcja w muzeum żydowskim- Galicja. Znajduje się ono w sercu Kazimierza – historycznej dzielnicy żydowskiej. Tematem lekcji muzealnej było współczesne spojrzenie na żydowską przeszłość Polski. Wystawa składa się ze 140 kolorowych fotografii dużego formatu zrobionych przez Schwarza w miasteczkach i wioskach na terenie Galicji. Właśnie tutaj rozpoczęliśmy przygodę z żydowskim dziedzictwem Polski. Uczniowie byli podzieleni na dwie dwudziestoosobowe grupy.

Najpierw pani przewodnik opowiedziała nam całą historię kultury żydowskiej w Polsce. Dowiedzieliśmy się jak wyglądała kiedyś i teraz synagoga, jakie były sposoby upamiętniania zamordowanych Żydów, w jakich miejscach dokonano największych egzekucji. Dowiedzieliśmy się, że wystawa powstała jako hołd dla ponad 20 000 Sprawiedliwych Wśród Narodów Świata, w tym ponad 6000 Polaków, którzy w latach II wojny światowej i Holokaustu z narażeniem życia i bezinteresownie nieśli pomoc Żydom. Wszyscy oni powinni budzić w nas szacunek i podziw.Następnie nasza pani przewodnik podzieliła nas na cztery grupy. Każda z grup miała odpowiedzieć na pytania ,które dostała a następnie miała zaprezentować to przed całą grupą. Dzięki temu każdy z nas bardzo dużo zrozumiał i zapamiętał. Od godz.12.00 wraz z przewodnikiem rozpoczęliśmy zwiedzanie miejsc związanych z kulturą żydowską. Przewodnik zaprowadził nas do muzeum w Starej Synagodze. Zobaczyliśmy najważniejszy obiekt kultu-pergaminowy zwój z tekstem Pisma Świętego – Tory.Przewodnik powiedział nam, że w czynnych synagogach zwoje Tory są przechowywane w Arce umieszczonej na wschodniej ścianie synagogi. Dowiedzieliśmy się jakie są przedmioty żydowskiej sztuki obrzędowej. Jak wyglądają święta i życie prywatne Żydów. Zobaczyliśmy przedmioty rzemiosła artystycznego, obrazy i reprodukcje fotografii i kart pocztowych, stanowiące ilustracje pokazywanych tradycji i zwyczajów.
Przewodnik opowiadał nam o Święcie Namiotów, chanukowych świecznikach oraz pokazał nam
oprawki na Księgę Estery czytaną w czasie święta Purim, porcelanowe i srebrne talerze sederowe. Na końcu dowiedzieliśmy się jak postępują żydzi w czasie szabatu.Odwiedziliśmy też Synagogę oraz cmentarz żydowski Rem, który powstał w XVI wieku. Na cmentarzu znajdowało się bardzo dużo Macew na których umieszczone były kamienie. Żydzi uważają, że ludziom martwym należą się rzeczy martwe jak kamień, a ludziom żywym rzeczy żywe jak kwiaty. Przewodnik pokazał namFragmenty połamanych macew które wkomponowano w mur otaczający cmentarz.Dzięki tym pracom zabezpieczono unikalne zabytki żydowskiej sztuki nagrobnej. Na koniec przewodnik opowiedział nam o Helenie Rubinstein – biednej polce żydowskiego pochodzenia z krakowskiego Kazimierza, która została najbogatszą kobietą świata. Była to założycielka firmy kosmetycznej.

Wizyta w tych wszystkich niezwykłych miejscach to niewiarygodne przeżycie. To możliwość wejścia w ówczesną sytuację, przeżycia na nowo i w indywidualny sposób tamtejszych wydarzeń, poznanie innej kultury. Ta wycieczka na długo pozostanie w naszej pamięci.

Zredagowała: Agnieszka Nawieśniak, klasa IIa

MAŁOPOLSKA CHMURA EDUKACYJNA

w budowie

w budowie

w budowie