Otrzymaliśmy wyniki projektu organizowanego przez fundację FORUM ATOMOWE we współpracy z firmą Radonova w partnerstwie z Ministerstwem Klimatu i Środowiska, w którym brali uczniowie naszej szkoły
Dominik Filipczak (3b), Łukasz Jaromin (2b), Oskar Jung (2b), Jakub Woszczek (2b), Patryk Kowalczyk (2b), Jakub Bogunia (1b), Filip Latawiec (1b) oraz Jan Niezabitowski (1b).
Projekt składał się z dwóch części
-pomiar radonu w szkołach. Każda szkoła otrzymała po cztery detektory śladowe radonu, które rozkładane były w szkole i na podstawie wyników sporządzonych przez laboratorium w Szwecji z sporządzono radonową mapę Polski
-benchmark porównawczy, specjalne zadanie dla uczniów, które polegało na analizie zdjęć zdjęć mikroskopowych płytek CR-39 detektorów radonu według dostarczonej instrukcji. Nasi uczniowie zdobyli wyróżnienie za przeprowadzone analizy.
Radon jest naturalnie występującym promieniotwórczym gazem szlachetnym, który powstaje w wyniku przemiany promieniotwórczej radu (produkt rozpadu znajdującego się w skorupie ziemskiej uranu). Radon występuje w powietrzu, glebie i w wodzie. Nie jest to pierwiastek trwały. Rozpada się emitując promieniowanie jonizujące, a konkretnie promieniowanie alfa, charakteryzujące się stosunkowo niewielką przenikliwością i zasięgiem oddziaływania. Największa część naszej „naturalnej dawki promieniowania” pochodzi właśnie od radonu i radioaktywnych produktów jego rozpadu, które wdychane są przez nas razem z powietrzem. Dlatego tak ważny i coraz bardziej popularny staje się monitoring radonu w pomieszczeniach codziennego użytku.
mapa_radonowa_plakat